Stworzenie CV, które będzie czytelne i wartościowe dla pracodawcy to nie lada sztuka — poniżej znajdziesz kilka rad, jak takie CV stworzyć.
Ruszamy z serią pierwsza praca w IT. W ramach cyklu podpowiemy Wam jak przygotować się do poszukiwania pracy. Poniżej nasz rozkład jazdy:
1) Piszemy CV
2) Co z listem motywacyjnym?
3) Jak wybrać firmy, do których aplikować?
4) Jak mogą wyglądać procesy rekrutacyjne?
5) Przygotowanie do rozmowy
6) O co pytać na rozmowie rekrutacyjnej?
7) Jak przetrwać pierwszy miesiąc?
Cykl ten tworzymy w oparciu o nasze doświadczenia i o informacje od naszych znajomych. Mamy nadzieję, że dzięki naszym poradom znalezienie pierwszej pracy będzie dla Ciebie mniej stresujące.
3,2,1… CV
Mając na uwadzę poniższe wskazówki, pamiętaj także o ogólnych zasadach — najlepiej, jeśli CV mieści się na jednej stronie A4, maksymalnie 2 (jeśli faktycznie masz się czym pochwalić). Nie musi zawierać wszystkich informacji, a jedynie te najważniejsze dla pracodawcy. Wysyłając CV zwróć uwagę na formę, w jakiej piszesz, sama formułka ‘w załączeniu przesyłam CV’ jest niewystarczająca i odbierana raczej negatywnie. Pamiętaj także, aby przesłać plik w postaci, w jakiej pracodawca będzie mógł go odczytać bez problemu w niezmienionej formie. Idealnym formatem jest PDF, staramy się unikać doców, jpg czy innych tego typu wynalazków.
Język CV i poprawność
Może się to wydawać głupie, ale praktyka pokazuje, że nie wszyscy o tym pamiętają. Wysyłając CV do firm, dołóż wszelkich starań, aby nie zawierało ono literówek, błędów, rażących różnic w formacie itp. CV to pewnego rodzaju pierwsze wrażenie, jakie możesz zrobić na pracodawcy — z pewnością błędy jezykowe nie pomogą Ci w zdobyciu pracy.
Pamiętaj także o obowiązkowych formułkach — klauzuli o zgodzie na wykorzystanie danych osobowych w celach procesu rekrutacji, najlepiej w języku polskim oraz angielskim.
Jeśli chodzi o język CV, najlepiej przygotuj je zarówno w języku polskim, jak i angielskim. W przypadku branży IT właściwie nikogo nie dziwi już CV wysłane w jezyku angielskim, ale wciąż niektóre firmy preferują język polski. Jeśli nie jest to wprost napisane — sprawdź, kim są klienci danej firmy. Jeśli są to firmy zagraniczne, lub sama firma jest filią zagranicznej, wyślij dokumenty w języku angielskim. W przypadku małych firm lub rekrutacji do projektów na rynek polski, możesz spokojnie wysłać cv w naszym ojczystym jezyku.
Dla zainteresowanych poniżej formułki o zgodie na przetwarzanie danych osobowych w języku polskim oraz angielskim (bez nich, w świetle prawa pracodawca powinien Twoje CV od razu usunąć!).
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach rekrutacji, zgodnie z Ustawą z dn. 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2014 r. poz. 1182).
I hereby give consent for my personal data to be processed for the purposes of recruitment, in accordance with the Personal Data Protection Act dated 29.08.1997 (uniform text: Journal of Laws of the Republic of Poland 2014, item 1182).
Kolejność elementów
Nie jest tajemnicą, że czytając stronę A4 tekstu, bardziej skupiamy się na początku niż na końcu. Dlatego te rzeczy, które stawiają Cię w najlepszym świetle umieść na początku CV. Mowa tutaj o sekcjach typu edukacja, doświadczenie, certyfikaty, wyróżnienia. Jeśli którakolwiek z nich w Twojej ocenie wyróznia Cię spośród innych, nie bój się zacząć właśnie od niej! To Twoja decyzja, co pracodawcza przeczyta najpierw, a o czym przeczyta dopiero w dalszej kolejności.
Chwal się!
CV to nie jest miejsce na skromność — to Twoja wizytówka przed pracodawcami. Chwalenie się jest szczególnie ważne, jeśli nie masz formalnego wykształcenia czy doświadczenia w danej dziedzinie. Np. jeśli nie kończyłaś studiów IT, a aplikujesz na stanowisko programisty, pochwal się aplikacjami, które napisałaś! Najlepiej, jeśli są one dostępne w Internecie (na jakimś serwerze) lub można przejrzeć ich kod źródłowy (np. na GitHub) — choć w przypadku źródeł radzę uważać, często są tam komentarze które pisaliśmy z myślą o sobie i zapominamy ich usunąć, czasem może wyjść niezręcznie.
Jeśli nie masz doświadczenia ani wykształcenia, zastanów się, jak przekonać pracodawcę, że wiesz o czym mówisz. Może możesz napisać aplikację, umieścić ją w sieci i się nią chwalić, może warto zrobić certyfikat branżowy albo wcześniej odbyć bezpłatną praktykę w jakiejś firmie? Możliwości jest wiele, ale miej na uwadze, że na podstawie CV pracodawca raczej nie uwierzy ‘na słowo’ bez żadnych dodatkowych rzeczy, które by popierały Twoje słowa.
Pisz tylko o rzeczach istotnych
Przede wszystkim zastanów się co umieścić w CV, a co nie — aplikując na stanowisko w IT, pomiń kwestie niezwiązane z potencjalnym stanowiskiem, jak uprawnienia ratownika wodnego czy pierwsze miejsce w lokalnym konkursie wędkarskim. Są to niewątpliwie osiągnięcia, ale Twoje, z punktu widzenia pracodawcy IT niezbyt istotne. Podobnie ma się sprawa ze szkoleniami czy kursami dodatkowymi — ‘krawiectwo artystyczne’ nie jest na liście 10 najbardziej pożądanych kompetencji programisty ;) Z drugiej strony w przypadku doświadczenia zawodowego nie pomijamy żadnego elementu — nie tylko pokazuje to, że nie miałaś luk w karierze, ale może także pokazać kompetencje w innych obszarach (np. relacji interpersonalnych, szkolenia innych itp) — mogą to być kompetencje cenne z punktu widzenia pracodawcy.
Ta złota zasada jest po prostu rozwinięciem ogólnej reguły o długości CV. Aplikując do pracy, w CV pisz tylko rzeczy, które są kluczowe w związku z Twoją karierą, a pomiń szczegóły. Od przedstawienia szczegółów (np. opis realizowanych projektów, temat pracy magisterskiej — chyba, że pokrywa się ze specyficznymi oczekiwaniami na dane stanowisko — i podobnych) jest rozmowa kwalifikacyjna, ktora jest kolejnym etapem procesu. CV służy tylko temu, żeby pokazać pracodawcy że potencjalnie masz kwalifikacje do wykonywania tej pracy i będziesz pasowała do potrzeb firmy, nie ma ono na celu przekonanie pracodawcy, że to właśnie Ciebie ma zatrudnić.
Dlatego pisząc o doświadczeniu zawodowym, wystarczy firma, rola i czas pracy. Projekty, dokładne obowiązki, to szczegóły istotne na późniejszych etapach.
W sekcji edukacji, wystarczą uzystkane tytuły i uczelnie — na potrzeby pierwszego etapu rekrutacji nie ma znaczenia, jaki był temat Twojej pracy magisterskiej, jaka była specjalność uczelni czy kto był promotorem (choć są wyjątki od tej reguły, jeśli te informacje bezpośrednio przekładają się na Twoje dopasowanie do danego stanowiska pracy).
Przy hobby/zainteresowaniach nie ma sensu opisywania ile czasu poświęcasz na jego rozwój, co Ci zmotywowało itp. Ta sekcja to coś, co rekruter może wykorzystać jako lodołamacz podczas rozmowy z Tobą, może też okazać się, że w zespole/firmie są inne osoby o podobnych zainteresowaniach, lub projekt który koresponduje z Twoimi hobby. W żadnym wypadku nie muszą to być rzeczy związane z profilem działalności firmy.
Dopasuj formę do stanowiska, na jakie aplikujesz
Nie mniej ważna od treści CV jest jego forma — dopasowana do roli, na jaką aplikujesz. Weźmy na przykład CV Ani. Zanim podjęła się nauki programowania, aplikowała do pracy w obszarze, w którym miała wcześniej największe doświadczenie — marketingu. Jest to branża, w której dużą uwagę przywiązuje się do kreatywności i umiejętności efektywnego przekazywania treści. CV, które było wysyłane wtedy znajdziesz w tabelce poniżej po lewej. Dla porównania po prawej stronie jest CV, którego było wysyłane do firm IT — gdzie najważniejsza była merytoryka, a nie forma.
CV na stanowiska z branży marketingu i promocji | CV na stanowiska w branży IT |
Dwa słowa o liście motywacyjnym
Bardzo często pracodawcy wymagają dołączenia do CV listu motywacyjnego, jeśli nie jest to wprost wymagane, na pewno nie zaszkodzi dołączenie go tak czy inaczej.
Należy jednak uważać, aby nie zrobić tym więcej szkody niż pożytku — najczęstszym błędem wynikającym z chęci zaoszczędzenia czasu są ‘masówki’ — listy motywacyjne napisany w sposób ogólny, w którym zmienia się tylko nazwę firmy.
Zastanów się — dlaczego oczekujesz, że pracodawca poświęci czas na zapoznanie się z Twoją kandydaturą, jeśli Ty nie poświęciłaś czasu, żeby zapoznać się z profilem pracodawcy i przygotować list specyficzny dla danej firmy / stanowiska?
List motywacyjny ma na celu pokazanie, że jesteś najlepszym kandydatem na stanowisko na jakie aplikujesz — podkreślić, że rozumiesz wartości wyznawane przez firmę i stosujesz je także w życiu codziennym, a także że spełniasz (lub masz potencjał, żeby spełnić!) oczekiwania stawiane przez firmę. Skoro każda firma inaczej definiuje swoje wartości i ma inne oczekiwania w stosunku do kandydata, nie jest możliwe zrobienie jednego wzoru LM dla wszystkich pracodawców. Taka praktyka często postrzegana jest bardzo negatywnie.
Podsumowanie
Pamiętaj o tym, że CV to sposób, żeby zainteresować sobą pracodawcę. Im więcej wysiłku włożysz w przygotowanie idealnego CV, tym większe szanse, że będziesz miała okazję zaprezentować się osobiście podczas rozmowy. Dużo większe szane na wymarzoną pracę będziesz miała wysyłając 3 aplikacje do firm, ktore wybierzesz, poznasz i przygotujesz aplikacje do każdej z nich z osobna, niż wysyłając ich 30 do firm z pierwszej strony ofert na serwisie z ogłoszeniami o pracę.
Kontaktując się z firmami czy to mailowo czy telefonicznie czy osobiście, bądź kulturalny i grzeczny — po drugiej stronie także są ludzie i dużo przyjemniej im będzie wykonywać swoją pracę jeśli zachowasz przyjemny ton, będziesz pisała bez błędów językowych i w przynajmniej pół-oficjalnym tonie i będziesz odpowiadałą na komunikacje możliwie szybko. Powtórze to ponownie — CV i sposób jego dostarczenia to Twoje pierwsze wrażenie na pracodawcy, jeśli w tym miejscu popełnisz błąd, możesz nie dostać drugiej szansy.
No i ostatecznie — zrób próbę. Przed rozesłaniem CV do firm, wyślij je do znajomych, którzy pracują w dziale HR, do takich, którzy niedawno sami aplikowali lub idealnie do znajomych właścicieli firm oraz poproś ich o feedback. Możliwe, że zauważą coś, co Tobie umknęło i co pozwoli Ci przedstawić jeszcze lepszą aplikację.