Praca Project Managera, to nie lada wyzwanie. Trzeba łączyć kompetencje miękkie z wiedzą specjalistyczną. Co tak naprawdę przydaje się w codziennej pracy? Jakie umiejętności warto rozwijać? O tym opowie dziś Karolina.
Cykl #kulisy branży IT to seria wywiadów z ludźmi pracującymi w IT. Chcemy pokazać jak szerokie możliwości daje ten sektor, jak różna potrafi być praca i zadania i wyzwania spotykane na co dzień, a przede wszystkim ile satysfakcji może dać praca! To wszystko po to, by zachęcić Cię do spróbowania siebie właśnie w tej branży.
Co należy do Twoich obowiązków?
Karta stanowiskowa PM’a jest dosyć rozległa. To praca wielowymiarowa, na wielu płaszczyznach. Z jednej strony praca z klientem, z drugiej – z zespołem, raportowanie do Komitetu Sterującego. Od momentu przejęcia projektu do etapu realizacji, odpowiadam za zbudowanie zespołu, organizację jego pracy, stworzenie dokumentów takich WBS, harmonogram, karta projektu, prowadzenie dziennika projektu, monitorowanie postępów prac, kontrola budżetu, reagowanie w kryzysowych sytuacjach, zarządzanie zmianą i ryzykiem, które są nieodzowną częścią projektu. To również praca oparta na relacjach. Budowanie i utrzymywanie długofalowych kontaktów z klientem czy odpowiedzialność za atmosferę pracy w zespole są bardzo ważne.
Jak wyglądał początek Twojej kariery, jak się ona potem rozwijała?
O mojej obecności w branży zdecydował przypadek, a właściwie zepsuty laptop. Skierowana do Marka, w celu reinstalacji systemu, poznałam swojego przyszłego szefa. On szukał pracownika, ja – pracy. Dostrzegł we mnie potencjał, nie skupiał się na tym, kim byłam, jakie doświadczenie miałam, ale na tym, kim mogę zostać. Wyciągnął do mnie rękę, dał mi szansę, nauczył wielu rzeczy, nakłonił do nauki wielu innych. Sam nie będąc PM’em, nie pokazał mi tego warsztatu, nie nauczył metodyki, ale otworzył wiele drzwi i możliwości, wyznaczył kierunek. Potem już tylko samozaparcie i determinacja, a przy tym duża autonomia i zaufanie Marka, pomogły mi rozwinąć skrzydła.
To był przełomowy moment – o tyle ważny, że po 5 latach pracy zawodowej, nadal nie wiedziałam, co chcę w życiu robić. To było frustrujące. Dziś już wiem. Dzięki Marek!
Co jest potrzebne, żeby móc pracować w tej roli?
PM powinien posiadać kompetencje metodyczne, merytoryczne i miękkie, menadżerskie. Zgodnie z metodyką, którą chce się zarządzać projektami, można zdobyć odpowiednie kwalifikacje. Rynek dysponuje wieloma certyfikatami i różnymi poziomami certyfikacji dla obecnych i przyszłych PM’ów.
Kompetencje merytoryczne rozwijają się równolegle, czasem już z nimi wkracza się do zawodu. Są np. wartością, którą się wynosi z poprzedniej pracy. PM w branży IT nie musi być techniczny. Merytoryka polega na znajomości i rozumieniu procesów biznesowych, założeń funkcjonalnych, wymagań aplikacji i stawianych przed nią celów.
Niemniej ważne są kompetencje miękkie, takie jak: przywództwo, podejmowanie decyzji, motywowanie, komunikacja, organizacja pracy zespołu, budowanie relacji. To umiejętności społeczne, behawioralne determinują skuteczne postępowanie w określonej sytuacji. Mają szczególne znaczenie w pracy na stanowisku menadżerskim.
Myślę, że szalenie pomocne są takie cechy jak dyscyplina wewnętrzna, autorytet, doskonała organizacja pracy, terminowość, dokładność i dobra pamięć :)
Co jest najważniejsze w kwestii własnego rozwoju w roli, jaką pełnisz?
Zarządzanie projektami to dziedzina stosunkowo młoda w strukturach firm, ustandaryzowana na poziomie metodyk, ale wciąż rozwijająca się na poziomie metod. Powstaje wiele narzędzi, nowych koncepcji z różnych obszarów pracy PM’a (metody planowania przebiegu pracy w czasie, estymowanie kosztów, monitorowanie wydajności pracy, budowanie zespołu projektowego i wiele innych), co napędza rozwój kierownika projektów. Pasjonujące jest to, że nawet wiedząc relatywnie dużo, wciąż masz świadomość, ile jeszcze nie wiesz. Ten horyzont wiedzy jest położony daleko. Każdy projekt, każdy zespół, każda relacja z klientem są czymś nowym, wnoszącym nowe doświadczenia, uczącym i rozwijającym. To daje szansę, a nawet gwarancję stałego rozwoju.
Opisz krótko swój dzień pracy. Z jakimi wyzwaniami zmagasz się w swojej pracy?
Mój każdy dzień jest inny, trochę szalony, pracuję bardzo energicznie, mam wiele spotkań, 80% mojej pracy to komunikacja: z zespołem, z klientem, z Komitetem Sterującym. Myślę strategicznie, planuję, ubieram plany w harmonogramy, motywuję, raportuję, kontroluję, rozwiązuję problemy, a przede wszystkim decyduję i reaguję. Staram się też być uważna, przewidująca – PM musi być zawsze w gotowości, aby stawić czoło wyzwaniom. Również zawsze w centrum, a nie obok projektu.
Wyzwania przychodzą znienacka. Nowe technologie, skala i cele projektu, niezgrany, zdemotywowany zespół, wymagający lub niezaangażowany klient, nieubłagany czas, ryzyka, zmiany, osiągające swoje górne granice tolerancje – to podnosi poprzeczkę, mobilizuje.
Jaką radę dałbyś/dałabyś osobie, która zaczyna karierę w IT?
Przede wszystkim hołduję teorii, że praca nie musi być pasją, ale powinna przynajmniej być zainteresowaniem, żeby rozwijała, satysfakcjonowała i zaspokajała ambicje. Branża IT to skłonność mężczyzn, to trochę takie ich środowisko naturalne, stąd trudniej o zainteresowanie nią u kobiet, jednak badania pokazują, że jest nas coraz więcej. Branża jest pojemna, mieści w sobie wiele stanowisk począwszy od tych kreatywnych, przez analityczne, aż po techniczne. Możesz być projektantem interfejsów, grafikiem, zajmować się e‑marketingiem, być programistą, architektem aplikacji, specjalistą od e‑commerce czy analitykiem systemowym. Ta duża różnorodność umożliwia też migracje międzystanowiskowe w branży, czasem nawet w ramach jednej firmy.
Wywiadu udzieliła Karolina Jarocka, Project Manager, który przygodę z IT zaczęła z przypadku.
Wielkie dzięki za miłą rozmowę!
Jeśli chcesz zadać Karolinie pytanie — po prostu skomentuj ten wpis.
Cykl kulisy branży IT szuka bohaterów. Dziękujemy serdecznie za wszystkie dotychczasowe historie i wywiady! Chcesz podzielić się swoją historią i opowiedzieć o swoim zawodzie? Napisz do nas i pomóż nam przedstawić szerokie perspektywy pracy w IT.