Kolejny mężczyzna w naszym cyklu ( i fajnie, bo naszym zdaniem IT to branża dla ambitnych (bez względu na płeć)). Dawid jest konsultantem ERPa, ale opisanie w jednym zdaniu, co należy do jego obowiązków, jest raczej niemożliwe. Zobaczcie więc, ilu umiejętności wymaga takie stanowisko.
Cykl #kulisy branży IT to seria wywiadów z ludźmi pracującymi w IT. Chcemy pokazać jak szerokie możliwości daje ten sektor, jak różna potrafi być praca i zadania i wyzwania spotykane na co dzień, a przede wszystkim ile satysfakcji może dać praca! To wszystko po to, by zachęcić Cię do spróbowania siebie właśnie w tej branży.
Dawid, pracujesz jako konsultant ERP, co należy do Twoich obowiązków?
Rola konsultanta ERP jest bardzo szeroka i trudno określić jedną kwestie, którą konsultant się zajmuje. Jeżeli mam jednak podjąć się próby zgeneralizowania, to określiłbym to mianem ‘wsparcia klienta w zakresie funkcjonowania systemu ERP’. Systemy klasy ERP to kompleksowe, zintegrowane oraz często skomplikowane w użyciu systemy informatyczne, których rolą jest zarządzanie przedsiębiorstwem w ujęciu całościowym. Oznacza to, że wszystkie (lub większość) działy firmy, takie jak: handel, księgowość, produkcja itp. ewidencjonowana jest w ramach jednego systemu informatycznego.
Obowiązki konsultanta ERP możemy podzielić na cztery główne role.
Pierwszą z nich jest tzw. pierwsza linia wsparcia klienta, czyli typowy helpdesk — klient dzwoni, bądź wysyła poprzez pocztę elektroniczną zgłoszenie o problemie w trakcie pracy w systemie, a konsultant rozwiązuje problemy i wskazuje przyczynę.
Drugą kwestią, jest tworzenie dedykowanych rozwiązań, których standardowo system ERP nie obsługuje. Zazwyczaj są to dostosowane do identyfikacji wizualnej firmy wydruki dokumentów czy raporty wymagające zaprogramowania. Mogą to być również dodatkowe mechanizmy takie jak wyzwalacze, czy filtry, które wymagają znajomości języka SQL. Korzystają one bądź ingerują bezpośrednio w bazę danych systemu.
Dla mnie jedną z najciekawszych funkcji, którą konsultant również pełni, jest rola analityka/wdrożeniowca. W momencie, gdy firma pozyskuje nowego klienta, bądź obecny klient zamawia nowe moduły i chce uruchomić dotychczas niewykorzystywane możliwości, niezbędne jest przeprowadzenie rozmowy z klientem i wykonanie analizy potrzeb biznesowych. Jest to niezbędne by planowane wdrożenie było skuteczne i spełniało wymogi danego przedsiębiorstwa.
Ostatnią rolą, z którą konsultant musi się z mierzyć jest rola szkoleniowca. Każde wdrożenie systemu wymaga przeszkolenia użytkowników, którzy będą na nim pracować. Konsultanci przeprowadzają wtedy typowo twarde, techniczne, szkolenia, mające na celu przekazanie wiedzy z obsługi wdrażanego systemu.
Jak wyglądał początek Twojej kariery, jak się ona potem rozwijała?
Już na początku studiowania poznałem tematykę systemów ERP i postanowiłem zainteresować się systemami do zarządzania przedsiębiorstwem. W przerwie między drugim a trzecim rokiem studiów zakwalifikowałem się na staż organizowany przez jednego z producentów systemów ERP, ukierunkowanego dla branży przemysłowej. Jako stażysta zajmowałem się głównie projektowaniem i programowaniem raportów oraz szablonów wydruków do wykorzystania w systemie. Wiedza, którą wyniosłem ze stażu, została wykorzystana w mojej pracy dyplomowej jako część praktyczna na temat wdrożeń systemów ERP. Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia zatrudniłem się jako programista .NET w firmie, która również wdrażała tego typu systemy. Po kilku miesiącach zrezygnowałem z tej pracy, bo mimo zainteresowania programowaniem nie czułem się komfortowo siedząc ciągle w jednym miejscu i pracując w zamkniętym gronie osób. Stwierdziłem, że chciałbym spróbować rozwijać się też w trochę innym kierunku, dlatego wróciłem do pierwotnej myśli i spróbowałem znaleźć pracę przy wdrożeniach. Od początku 2013 roku zacząłem pracę jako konsultant ERP i robię to do dzisiaj.
Co jest potrzebne żeby móc pracować w tej roli?
Z umiejętności typowo twardych, niezbędna jest znajomość języka SQL. Wiele problemów dotyczących systemów ERP rozwiązuje się z poziomu bazy danych, a nie interfejsu użytkownika. Również wszelkie mechanizmy dedykowane opierają się na uzyskiwaniu informacji z bazy danych bądź manipulowaniem nią. Wszystkie inne kwestie zależą od firmy i stosowanej przez nich technologii — można się ich nauczyć dopiero podejmując pracę. Niemniej znajomość SQLa jest niezbędnym minimum. Ważniejsze jednak jest to, jakie masz nastawienie do ludzi i pracy z nimi. Kontakt z klientem występuje na porządku dziennym, a z reguły dotyczy on trapiących go problemów i frustracji. Jak łatwo się domyśleć, cierpliwość oraz kultura osobista będą tutaj wysoko wskazane. Umysł analityczny, dokładność, odpowiedzialność, odporność na stres i zaangażowanie to również ważne cechy. Trudno jest pracować jako konsultant ERP osobom, które interesują się jedynie stroną IT. Konsultant powinien również być obeznany w konkretnej działce biznesowej, w której się specjalizuje. W moim przypadku jest to logistyka i odpowiadam merytorycznie tylko i wyłącznie za ten zakres funkcjonalności w systemie. Z resztą w przypadku konsultanta ERP ze specjalizacją np. w księgowości, trudno sobie wyobrazić by nie wiedział co to jest konto, bilans, rozrachunki i jakie zależności między nimi występują. Trzeba być również gotowym na wyjazdy służbowe. Właściwie, czym większa firma, i czym większe projekty, tym dalsze i dłuższe te wyjazdy mogą być. Ja osobiście kilka razy w miesiącu jestem na wizycie serwisowej u klienta, lecz głównie są to klienci regionalni.
Co jest najważniejsze w kwestii własnego rozwoju w roli, jaką pełnisz?
Jak już zaznaczyłem możliwości, które oferuje stanowisko konsultanta ERP są dosyć spore i można rozwijać się w różnych kierunkach. Ja aktualnie dążę w kierunku zarządzania projektami oraz analizy biznesowej. Tematem project managementu zainteresowałem się jeszcze w trakcie działania w organizacji studenckiej, którą było Europejskie Forum Studentów AEGEE. Na obecnym stanowisku staram się wycisnąć ile się da, by później w odpowiednim momencie wskoczyć na poziom wyżej. Mimo to nie skupiam się też tylko na przyszłości, ale staram się też również szlifować swój obecny fach np. sprawiając, by moje szkolenia były coraz lepsze, pracując nad swoją autoprezentacją oraz metodami szkoleniowymi.
Opisz krótko swój dzień pracy. Z jakimi wyzwaniami zmagasz się w swojej pracy?
Mam tutaj pewną trudność, bo tak naprawdę nie wiem, który dzień w pracy wybrać: czy ten, gdzie programuję, “wiszę” na telefonie, konfiguruje zdalnie, prowadzę szkolenie bądź prowadzę analizę przedwdrożeniową. Tak naprawdę każdy dzień jest zupełnie inny, a “przemiał” zadań do wykonania jest bardzo duży. Właściwie jedynie co się nie zmienia, to to, że jak jestem w biurze, to siedzę przy swoim stałym stanowisku. Praca w zdecydowanej większości odbywa się między 8:00 a 16:00, ale zdarzają się sytuacje, że trzeba zostać dłużej. Czasami zdarza się konieczność skonfigurowania systemu bądź jego części w momencie gdy klient nie pracuje, czyli po godzinie 16:00, bądź wręcz wieczorem, ponieważ w innym przypadku zakłóci to jego pracę (musi stanąć cała firma). Kolejna sytuacja: klient zadzwoni z istotnym problemem o 15:50 i trudno mu odmówić udzielenia pomocy, ponieważ o 16:00 już chcesz wyjść (podkreślam, problem musi być istotny). Zdarzyło mi się już siedzieć godzinę na telefonie z klientem w takiej właśnie sytuacji. Zdarzają się również delegacje, które wymagają wyjechania do klienta o świcie, a w domu pojawiam się dopiero wieczorem. Jedno, co jest pewne — i mnie osobiście to zachwyca — dużo się dzieje, co zdecydowanie daje dużo przydatnego doświadczenia.
Jaką radę dałbyś/dałabyś osobie która zaczyna karierę w IT?
Dążyć do specjalizacji, lecz jednocześnie nie zamykać się w jednej działce. Jeżeli jesteś programistą, to nie zamykaj się w jednej technologii — to tylko narzędzie i można się tego nauczyć w razie potrzeby. Jeżeli potrafisz programować, algorytmika nie sprawia Ci problemów to zmiana technologii również nie będzie problematyczna. W swoim zawodzie mam bardzo dużo możliwości i okazji do rozwoju, jednak ukierunkowałem się, pomimo faktu, iż nie zawsze jestem w stanie rozwijać danej umiejętności w ciągu dnia w pracy. W przypadku pracy jako konsultant ERP, czas i doświadczenie jest wyjątkowo istotne, by dobrze wykonywać swój zawód. Przestudiowanie dokumentacji, wyklinanie wszystkiego w systemie oraz skupienie się tylko na znajomości systemu nie da oczekiwanych rezultatów. Miałem kiedyś dylemat, ponieważ uświadomiłem sobie, iż wielu moich znajomych co chwile uczy się nowych technologii, zdają egzaminy, certyfikują się, a mój rozwój pod tym kątem jest zdecydowanie wolniejszy. Jednak kolejne doświadczenia z klientami uczą mnie rozumienia procesów biznesowych, analitycznego myślenia oraz wiele innej praktycznej wiedzy, którą będę mógł wykorzystać w przyszłości. Jeżeli zostanę kiedyś analitykiem biznesowym, to będzie to bardzo dobra podstawa, by wykonywać swój zawód odpowiednio dobrze.
Czy chcesz dodać coś od siebie?
Chciałbym bardzo podziękować za możliwość podzielenia się swoją wiedzą oraz doświadczeniami w ramach tego cyklu. Branża IT jest mocno rozległa i zawód, który przedstawiłem może nie jedną osobę zaciekawić, zarówno poprzez swoją techniczną, jak i biznesową stronę. Mam nadzieję, że skutecznie się do tego przyczyniłem.
Wywiadu udzielił Dawid Cegła, konsultant ERP w firmie 2BSoft, blogujący na www.itstrefa.biz
Wielkie dzięki za miłą rozmowę!
Jeśli chcesz zadać Dawidowi pytanie — po prostu skomentuj ten wpis.
Cykl kulisy branży IT szuka bohaterów. Dziękujemy serdecznie za wszystkie dotychczasowe historie i wywiady! Chcesz podzielić się swoją historią i opowiedzieć o swoim zawodzie? Napisz do nas i pomóż nam przedstawić szerokie perspektywy pracy w IT.